2006 Egypte b
Welkom op de site van Sjaak Lucassen

Hier vind je alle informatie over deze avonturier die op ‘enigszins’ ongebruikelijke motoren de wereld verkent. 

Wie is Sjaak?

  • Geboren: 2 oktober 1961 te Maashees - Nederland
  • Woonplaats: Maashees
  • Burgelijke status: ...
  • Lengte: 1.90m
  • Gewicht: 88kg
  • Opleiding: L.T.S.- Machine Bankwerken fijn
    Middelbare Tuinbouwschool; Groenten/Bloemen
    Middenstandsdiploma
  • Beroep: Wereldreiziger
  • Rijbewijs: A-B-E
  • Top speed: ??? Boven 300km/per uur heb je geen tijd om naar de naald te kijken
  • Zwak voor: De bierkraan ;-)
  • Lekkerste snack: Frikadel speciaal, chocola en drop
  • Favoriete muziek: Rockmuziek. Red Hot Chili Peppers
  • Favoriete zangeressen: Sinead O’Conner, Melissa Etheridge, Kate Bush, Janis Joplin
  • Favoriete land: Rusland
  • Favoriete continent: Zuid-Amerika

Eerste voertuigen

Op zeer jeugdige leeftijd was al duidelijk te merken dat Sjaak anders was dan andere peuters. Waarom precies, dat wisten z’n ouders tóen niet.

Rond zijn 11de jaar verdiende hij het eerste, echte geld bijeen.
Dat werd gebruikt voor de aanschaf van een 125cc Vespa-scooter.
Een skelter met 175cc blok en een crossauto later, stond er op 16-jarige leeftijd een Yamaha brommer op de stoep.

In no time was die opgevoerd en tot de schrik van alle fietsende schooljeugd bleef hij tot z’n 21ste op het ding zitten, want auto’s vond hij maar niets.
Ondertussen stond er ook een 250cc Yamaha-crossmotor op stal, waarop hij de schoolfrustraties verwerkte.
Na z’n opleiding startte hij een tuinderij op het land van z’n ouders, daarvoor werd een Bedford aangeschaft.

In die tijd werkte hij ook bij aardappelhandel Bongers als manusje van alles.
Later kwamen dan toch de auto’s. Tegelijkertijd stonden er Dafjes rondom de boerderij voor achteruitrijdraces op circuits.

“Motorrijden wordt m’n dood”, wist hij heel zeker en daarom wachtte hij daarmee totdat de wilde haren een beetje uitgevallen waren. Althans, dat dacht hij. De adrenalinestoot nam echter de overhand en bochtjes pikken tot over de limiet waren het gevolg.

Reisvirus

Australië

Omdat motorvakanties hem altijd te kort af waren, nam hij een half jaar vrij en verscheepte z’n motor, een Honda CBR 900 RR Fireblade, naar Australië. 38.000 kilometer later zond hij die op dezelfde manier terug naar huis. Zelf ging hij nog 6 weken met de rugzak door Indonesië. Dat land vond hij prachtig, de rugzak maar niets. Ondertussen was hij besmet geraakt met ’t reisvirus en plande daarom een eenmalige wereldreis.

Na twee jaar geld verdienen, ging die van start. De baan bij de aardappelhandel werd opgezegd, de tuinbouwgrond verpacht en in mei 1995 ging hij zonder hulp van sponsoren op weg om zijn droom te verwezenlijken. In drie jaar en 1 week zou hij meer dan 160.000km. afleggen in 40 landen.

Gedurende deze trip werd hij regelmatig geïnterviewd voor radio of tv en was hij in magazines en kranten te zien.
Dit leverde hem bekendheid op onder de naam ‘Fireblade Sjaak'.

Russia

Russisch restaurantje

Japan

Japan, Mount Fuji

Pakistan

Pakistan, Karakoram Highway.

Vijf jaar en vijf maanden

R1 slijptol

Terug in Nederland wou hij niet meer in de 8 tot 5 sleur terugvallen. Daarom stelde hij een diapresentatie samen, waarvan hij er meer dan 100 in binnen- en buitenland verzorgde. Tevens was hij regelmatig met de motor te bewonderen op tentoonstellingen/beurzen, schreef hij in 11 delen een reisverslag voor Motoren & Toerisme en begon hij te werken aan een boek. Tussendoor smeedde hij nieuwe reisplannen. Daarvoor werden diverse sponsoren gezocht en gelukkig ook gevonden, zodat hij goed uitgerust op pad kon gaan. Van Yamaha kreeg hij een gloednieuwe YZF R1. Die werd, nog voordat de eerste 100km op de klok stonden, bewerkt met slijptol en lasapparaat.

Van aluminium werden koffers gemaakt en iedere holle ruimte werd benut als opslagplaats. Na veel bloed, zweet en tranen vertrok Sjaak op 4 maart 2001 vanaf de Motorbeurs in Utrecht. Vijf jaar en vijf maanden bleef ie deze keer rond de wereld zwerven, waarin hij 250.000km aflegde in 77 landen.

Tijdens dit avontuur schreef hij onder de naam 'R1 Sjaak' reisverhalen voor MOTOR Magazine en voor MotoPort Magazine.
Eenmaal terug bewerkte hij die tot een verhalenbundel.
Een documentaire dvd werd gemaakt en hij geeft presentaties over z’n avonturen.

Bolivia

Bolivia, Uyuni-zoutmeer

Russia1

Rusland, shovel rit

China

China, Grote Muur

Snow Squad

At the fair

Eind 2006 tijdens de beurs, MotorNewz, stond Sjaak met z’n R1 op de Yamaha-stand. 
Hij ontmoette er Marcus Kingma, o.a. bekend van records zoals -Rondje om Nederland- (1508km) en -15 landen binnen 24 uur-.
Marcus vroeg of Sjaak zin had mee te rijden naar de Noordkaap om daar ’t nieuwe jaar in te luiden. Al jaren in gedachten ooit héél ver richting noorden te rijden, zei ie met pretlichtjes in zijn ogen toe. Enkele weken later vertrok het team onder de naam, Snow Squad.

Sjaak op zijn wereldreis-R1 en Marcus op een Yamaha YBR 125.

De zelfgebouwde spikes sleten te snel op het asfalt, dat door de zachte winter veelvuldig zichtbaar was. Tezamen met tijdsdruk, deed dit ze zonder hun doel te bereiken omkeren. Dat deze uitdaging echter afgemaakt zou gaan worden, stond voor Sjaak voor de volle honderd procent vast.
De poging de Noordkaap te bereiken, was in Nederland niet onopgemerkt gebleven. Een uitnodiging in het voorprogramma van de Wereldkampioenschappen ijsspeedway op de 400m baan in stadion de Smelt (nú De Bonte Wever) was het gevolg.
Hier functioneerden de zelfgebouwde spikes wel!

Team Snow Squad

Team Snow Squad

Ice covered road in Norway

Noorwegen, ijs bedekte weg

Ice Speedway World Championship Assen NL

WK IJsspeedway, Assen

Op pad voor KiKa

Colin Edwards and Sjaak

In 2007 ontving Sjaak tijdens de TT van Assen uit handen van MotoGP-rijder Colin Edwards de sleutels van een nieuwe R1.

Meteen reed hij daarmee richting Noordkaap om te onderzoeken wat ze in de winter allemaal tegen konden komen. Daarna begonnen de voorbereidingen.  Op 3 februari 2008 werd het avontuur live vanaf de Motorbeurs in Utrecht gestart. Doel was een vlag van KiKa, Stichting Kinderen Kankervrij, naar het ‘Children of the World Monument’ op de Noordkaap te brengen en daarmee geld te verzamelen voor KiKa. Deze keer lukte het!

North Cape summer

Noordkaap (zomer)

Almost at the North Cape

Bíjna bij de Noordkaap

Children of the World Monument

Children of the World Monument

Winter 2009

Meest zuidelijke punt Key West Florida

Het was hem echter niet extreem genoeg af en samen met Doris Wiedeman, die hij kent uit eerdere reizen, werd een nieuw plan uitgewerkt. De twee vertrokken midden in de winter vanuit Key West in Florida, het meest zuidelijke punt van de Verenigde Staten, naar Deadhorse in Alaska, het meest noordelijke punt dat via de weg te bereiken is.
Begin 2009 was het zover. Over sneeuw en ijs met temperaturen rond de -30°C, voerde een barre tocht via de toendra de twee avonturiers naar een bevroren oceaan. Daar keek Sjaak uit over een lonkende, ongerepte witte vlakte richting Noordpool…

Welcome to Alaska

Welkom in Alaska

Arctic Circle

Poolcirkel

Ongerepte witte vlakte

Ongerepte witte vlakte

Op het ijs

Karikatuur

Sneeuw- en ijswegen rijden bleek mogelijk, maar het met sneeuwduinen bedekte poolijs; hoe zat het daarmee?
Begin 2013 begon Sjaak op een geprepareerde R1 aan een rit vanuit Barrow in Alaska, via het poolijs op de Beaufortzee, naar Key West in het zonnige Florida.

Om voldoende brandstof mee te kunnen nemen ging er een slee mee, waar bovenop een onderkomen was gebouwd.
De rit van het meest noordelijke puntje van de VS naar het meest zuidelijke, eindigde op het eiland Key West.

Barrow Top of the world

Barrow, de top van de wereld

On the ice

Op het ijs

Sunny Florida

Zonnig Florida

NathaSja Tour

6 23a 36002574 1815681318490027 7933475843265789952 n

Behalve de kou op zoeken, had Sjaak nog steeds de drang om bij ‘normaal’ weer onderweg te zijn.
Samen met Nathalie, een vriendin die hij al sinds zijn jeugd kent, namen ze Rusland als reisdoel.

Dit resulteerde in een uitje waarbij zelfs Azië werd aangedaan.
Als reismotor werd gekozen … 
Hoe kan ’t ook anders.  

6 11a 34906545 1798239810234178 4109746539302223872 n

Welkom in Turkije

5 30a 33898059 1785872644804228 2775226009169952768 n

Poetins achtertuin

IMG 9672

Mooi shirt

De Noordpool blijft lonken...

ARctic1 SjaakLucassen

Met een normale motor is die niet te bereiken. Sinds vele jaren bouwt Sjaak daarom een standaard R1 om tot aRctic1.

Voor uitgebreide verslagen ► Avonturen

Zakelijk

R1 Goes Extreme, Maashees, Nederland
KVK: 171 97 499

Sjaak in Egypt

info@sjaaklucassen.nl
+31610414544

Website door: CornReclame
Redactie en onderhoud website: Sjaaks zus

© Sjaak Lucassen 2025